13 de desembre de 2013

Davant de la decisió de professionals de la salut i d’usuaris de tancar-se en diversos hospitals de Catalunya i de realitzar acampades per protestar per les futures retallades que, previsiblement, es produiran davant de la reducció del pressupost de la Generalitat del proper any, el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona ha fet unes consideracions.

Davant de la decisió de professionals de la salut i d’usuaris de tancar-se en diversos hospitals de Catalunya i de realitzar acampades per protestar per les futures retallades que, previsiblement, es produiran davant de la reducció del pressupost de la Generalitat del proper any, el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona vol fer les següents consideracions:

• El COIB comparteix la inquietud i la preocupació de ciutadans i professionals de la salut que han decidit plantar-se, protagonitzant tancaments i acampades  en alguns hospitals i centres de Catalunya.
    • La política de retallades, en el qual s’ha prioritzat l’aplicació de mesures d’impacte immediat, segueix afectant i posa en risc un model de salut d’excel·lència, reconegut internacionalment.
    • Aquestes mesures de retallades poden posar en risc la seguretat i l’atenció dels usuaris, limitant, en molts casos, l’accessibilitat al sistema de salut.
    • L’aplicació de l’euro per recepta i el nou sistema de copagament de medicaments posa en joc l’adherència al tractament per part dels usuaris amb una situació més fràgil, com les persones grans i les persones amb malalties cròniques o amb dificultats econòmiques.
    • Les mesures d’ajustament pressupostari que fins ara s’han aplicat a les organitzacions sanitàries han afectat especialment les infermeres i infermers, professionals amb un rol clau a l’hora de promoure accions d’autocura per part del ciutadà i de fer-lo menys depenent del sistema.
    • El sobresforç i la sobrecàrrega que pateixen els professionals afecta la qualitat en l’atenció de les persones. En molts casos, la infermera, per manca de temps, es veu obligada a promoure pràctiques per tasques, que impedeixen respondre a la situació individual de cada persona.
    • Les infermeres i infermers viuen immersos en una situació límit, motivada per les amortitzacions en els contractes temporals, la no cobertura de les jubilacions i incapacitats permanents i les reduccions de les jornades laborals.
    • Aquesta situació ha provocat la marxa accelerada d’infermeres i infermers, formats a Catalunya, que decideixen marxar a l’estranger, on són més valorades i gaudeixen de millors condicions laborals i professionals.
    • El passat mes de juny, la degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, Montserrat Teixidor, i la vicepresidenta del COIB, Glòria Jodar, ja van defensar davant de la Comissió de Salut del Parlament de Catalunya el posicionament del col·lectiu infermer davant de les mesures de retallada.
    • El COIB considera imprescindible tenir en compte la veu dels usuaris i també comptar amb l’experiència de les infermeres a l’hora de repensar el model de salut per fer-lo més eficient i garantir-ne la seva sostenibilitat.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (13/12/2012)