17 de juliol de 2020

Un estudi en què participa el COIB avalua l’ús professional d’aplicacions mòbils de xarxes socials entre les infermeres, que fan servir principalment per comunicar-se amb els col·legues (Imatge. Freepik)

Infermera amb un mòbil - Foto: Freepik

Les infermeres creuen que les xarxes socials són útils per millorar la pràctica clínica, però demanen més formació per aprofitar més el seu potencial. Aquest és el resultat d’un estudi liderat pel Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), publicat al darrer número de la revista acadèmica Studies in Health Technology and Informatics.

L’article recull el resultat d’una enquesta realitzada a 1.293 infermeres i infermers col·legiats al COIB que avalua l’ús professional de les aplicacions mòbils de xarxes socials. L’eina més utilitzada per comunicar-se amb finalitats professionals és WhatsApp (el 79,2 % de les persones enquestades afirma utilitzar-la), seguida de Facebook (28,7 %). Instagram, Twitter i Skype no s’utilitzen amb tanta freqüència. Les infermeres fan servir més aquestes aplicacions per comunicar-se amb altres professionals que per fer-ho amb els pacients. En aquest darrer cas, l’aplicació més utilitzada segueix sent Whatsapp (la fa servir el 7,2 % dels), seguida de Facebook (5 %), Twitter (2,2 %), LinkedIn (1,5 %) i Instagram (1,2 %).

Els autors de l’article adverteixen que “és necessari analitzar els aspectes ètics, legals, tècnics i de seguretat per introduir les aplicacions de xarxes socials en els serveis de salut.”

Eines professionals

El primer signant de l’estudi, Toni Torrejón, director de Sistemes d’Informació i TIC del COIB, destaca que “l’estudi també posa de manifest que és necessari fer servir eines professionals per comunicar-se en l’àmbit professional, que garanteixin la seguretat i la confidencialitat de la informació.”

L’estudi publicat a Studies in Health Technology and Informatics és la continuació d’un treball recollit al número de novembre de 2019 de JMIR mHealth and uHealth –una de les publicacions de referència en l’àmbit de la salut digital– que avaluava l’ús d’aplicacions mòbils de salut i la prescripció d’aquestes eines a pacients.

Aquest és el primer cop que s’estudia al nostre país l’ús d’aplicacions de xarxes socials amb finalitats professionals entre les infermeres.

Activitats formatives

A partir dels resultats que s’han obtingut en aquesta investigació, el COIB es planteja dissenyar activitats formatives específiques perquè les infermeres puguin aprofitar el potencial de les eines digitals per comunicar-se en l’àmbit professional, tant amb els col·legues com amb els pacients.

A banda del COIB, a l’estudi han participat investigadors de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM).

Referència de l’article

Torrejon, Antonio1; Rodriguez-Blanco, Octavi1; Mayer, Miguel A2. Use of Social Media Apps by Nurses for Professional Purposes in Catalonia: Cross-Sectional Study. Stud Health Technol Inform [Internet]. 2020 Jun 16; 270: 786-790. doi: 10.3233/SHTI200268. Disponible a http://ebooks.iospress.nl/publication/54270

1 Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB)
    2 Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica, Institut de Recerca Hospital del Mar (IMIM) i Universitat Pompeu Fabra