Representants de 80 entitats de la salut, entre ells, el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, es van reunir al tercer plenari del Fòrum de Diàleg Professional. En aquest espai estratègic de reflexió i treball que té per objectiu abordar els reptes professionals de present i de futur del sistema sanitari català s'han presentat 185 accions per als pròxims quatre anys. En destaca la voluntat d’impulsar el paper clau dels professionals de l’atenció primària i la salut comunitària, amb la redefinició i reordenació dels rols de totes les seves professions sanitàries.

El Fòrum de Diàleg Professional conclou el primer full de ruta de polítiques de professionals de salut de Catalunya

El Fòrum de Diàleg Professional ha presentat un document amb les conclusions que han de servir com a primer full de ruta en matèria de polítiques de professionals de la salut a Catalunya. Es tracta de 185 accions específiques que s’han plantejat per donar resposta a les necessitats de professionals del país.

La consellera Alba Vergés ha posat l’accent en la voluntat del Departament de Salut d’enfortir el paper de l’atenció primària i salut comunitària com a eix vertebrador del sistema de salut. I ha dit que «enfortir la primària passa per enfortir les professions existents i de potenciar-ne de noves, per fer-la el màxim de resolutiva». També pel que fa a la primària, Vergés ha remarcat que «els acords que s’han pres al Fòrum implicaran redefinir i reordenar dels rols de totes les seves professions sanitàries, com els rols que cal que pivotin entre metges i infermeres per donar resposta a les necessitats de la ciutadania». La consellera ha destacat que «les infermeres han de tenir un paper clau en la promoció de la salut i en el seguiment de persones amb patologies cròniques» i els metges «han de tenir un gran pes en el diagnòstic i el seguiment de persones amb una patologia crònica que no estan estables».

L’altre focus rellevant d’aquest full de ruta posa l’accent en la formació, on sobretot se centra en treballar per l’adquisició de valors, tant professionals com humanístics, dels programes de grau que condueixen a professions sanitàries. En aquest sentit, es valorarà la possible implantació d’una prova d’aptitud personal, que aplicarien els centres formatius i que serviria per seleccionar les i els estudiants amb un perfil de valors més humanístics en l’admissió a aquests graus sanitaris. A més, també es treballarà per planificar juntament amb el sistema universitari el nombre d’estudiants dels seus graus, per garantir d’aquesta manera que queden cobertes a mig i llarg termini les necessitats de professionals del sistema de salut.

Representants de les 80 entitats de la salut i del món formatiu i universitari han treballat durant sis mesos per definir aquestes mesures, presentades en aquesta tercera reunió plenària del Fòrum de Diàleg Professional, l’espai estratègic de reflexió i treball per abordar els reptes professionals –de present i de futur– del sistema sanitari català. En la 3a edició del Fòrum de Diàleg Professional hi han participat entitats i agents del sector de la salut, des de col·legis professionals com el Consell de Col·legis d'Infermeres i Infermers de Catalunya, agrupacions de pacients, societats científiques, organitzacions sanitàries i docents, sindicats i representants del Departament.

Fa poc més d’un any, el setembre de 2018, el Departament de Salut va iniciar un procés de participació per identificar les necessitats dels i les professionals del sistema sanitari per afrontar reptes com l’envelliment, cronicitat, integració de l’atenció i noves necessitats de la població. Durant els primers sis mesos de treball, es va elaborar el diagnòstic i la definició acurada dels 17 reptes del sistema de salut. Uns reptes que es van presentar en la segona reunió plenària del Fòrum, celebrada el 5 de març d’aquest any. Des d’aleshores, diverses comissions de treball han definit les accions per abordar les necessitats de professionals de salut a Catalunya, unes comissions integrades per infermeres, metges, farmacèutics, fisioterapeutes, odontòlegs, psicòlegs, biòlegs, podòlegs, logopedes, òptics, optòmetres i treballadors socials; així com per dietistes, nutricionistes, terapeutes ocupacionals, higienistes i protètics dentals.

Fotografia: Departament de Salut