La corporació exigeix a les autoritats sanitàries que identifiquin els llocs on s’han distribuït els protectors respiratoris F-FP2 Garry Galaxy que s’han retirat per no complir amb la normativa de seguretat i que controli de manera acurada l’estat de salut de les infermeres que les han fet servir.

Posicionament del COIB sobre la distribució de mascaretes defectuoses als centres sanitaris

Divendres passat, el Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social ordenava la retirada immediata de les mascaretes F-FP2 de la marca Garry Galaxy, empaquetades en una bossa verda, perquè no complien amb els requisits mínims de seguretat.

El Col·legi d'Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) té coneixement que aquestes mascaretes s’han distribuït i utilitzat en diversos centres sanitaris de la demarcació de Barcelona. El COIB considera que aquest fet és molt greu. Ha posat en risc els professionals de la salut i, a més, ha generat molta desconfiança entre el col·lectiu sanitari.

Aquesta qüestió s’afegeix al descontentament que està provocant la falta d’equips de protecció individual als centres sanitaris i sociosanitaris des de l’inici de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19.

La presidenta del COIB, Paola Galbany, afirma que "des que va començar aquesta situació, les infermeres, com sempre hem fet, hem demostrat la professionalitat i el compromís amb les persones i amb el sistema de salut, posant-nos en primera línia per tenir cura de la nostra comunitat.” Galbany afegeix que “la nostra vocació de servei ens fa seguir treballant al dos-cents per cent, amb una situació laboral precària, amb una infradotació de professionals als centres i, a sobre, sense prou equips de protecció i desconfiant dels que estem fent servir.”

El COIB ha exigit de manera reiterada a les autoritats sanitàries que proporcionin a les infermeres i a la resta de professionals de la salut les eines necessàries per fer la feina de manera segura. Més d'un mes després del començament d’aquesta crisi, encara falten equips de protecció als centres.

Si bé és cert que ens trobem davant d'una situació complexa per al subministrament, la compra i la distribució de material, els criteris de qualitat de les tecnologies sanitàries, ja siguin respiradors, fàrmacs, procediments o equips de protecció individual, han de ser sempre rigorosos, hi hagi pandèmia o no.

El COIB considera que les autoritats sanitàries han demostrat molt poca professionalitat i han comès greus errors en el procés de compra i de verificació dels productes adquirits, tant en les centrals de compra com en els mateixos centres sanitaris.

El COIB, en nom del col·lectiu que representa, exigeix que les autoritats sanitàries:

1. Donin a conèixer els centres on s'havien distribuït les mascaretes de la marca Garry Galaxy retirades
  2. Facin un pla per identificar les infermeres que han utilitzat aquest material
  3. Apliquin totes les mesures de prevenció necessàries a les infermeres que han utilitzat aquestes mascaretes (aïllament i proves diagnòstiques de laboratori periòdiques)
  4. Facin un seguiment exhaustiu de la salut d’aquestes infermeres i infermers
  5. Considerin la infermeria com a professió d'alt risc d'exposició
  6. Reconeguin com a accident de treball i no com a malaltia comuna la infecció per SARS-CoV-2 i les seqüeles que s’hi associen, que afecten les infermeres i els infermers
  7. Es compensi a les infermeres i als infermers amb un plus per les condicions de risc extraordinàries que estan afrontant

D’altra banda, el COIB comparteix la decisió anunciada, en la circular adreçada als presidents dels col·legis per la Comissió Executiva del Consell General d'Infermeria, d’interposar les accions legals oportunes contra el president de Govern d’Espanya i les autoritats ministerials competents per la falta de provisió als professionals de la salut d'equips i materials de protecció, incomplint amb això la normativa sobre protecció de riscos laborals.