El programa de TV3 "Emergències" està generant molt malestar entre les infermeres i infermers. Des del COIB reflexionem sobre la situació al SEM i apel·lem a que es resolgui la situació.

Carta oberta a la Direcció del SEM

Des del Col·legi Oficial d'Infermeres i Infermers de Barcelona lamentem profundament el malestar que han provocat entre les infermeres les imatges emeses pel programa "Emergències", que emet TV3.

En el documental, un equip del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) format per un metge i un tècnic en emergències sanitàries (TES) atén situacions reals. Al llarg dels tres capítols emesos, sorprèn que passin inadvertides les unitats de Suport Vital Avançat Infermer (SVAI), equips assistencials formats per una infermera líder de l'equip i un o dos TES.

Es dona el cas que la situació mostrada al documental, una hipoglucèmia, és una situació patològica habitualment tractada per les unitats amb infermera/r i no pas per part dels VIR (unitats amb metge i tècnic).

Aquestes unitats d'emergències, les SVAI, són unes de les més nombroses a Catalunya,  i especialment a la ciutat de Barcelona, i atenen diàriament situacions d'emergència d'una forma eficient. Unitats internacionalment reconegudes i copiades arreu del món per part d'altres sistemes d'emergències.

Si TV3 ens hagués consultat abans de produir els reportatges sobre emergències haguéssim pogut assessorar sobre la tasca de les infermeres i infermers del SEM.

Tal i com s'especifica a la Guia d'actuació infermera d'urgències i emergències prehospitalàries del SEM, la infermera assistencial del SEM té la responsabilitat de proporcionar cures infermeres a tots aquells malalts en situació crítica o de risc potencial a nivell individual i/o col·lectiu, agilitzant una presa de decisions amb una metodologia sistematitzada fonamentada en els avanços en el camp de la salut, l’ètica i l'evidència científica.

Lamentem la invisibilitat d’aquesta aportació que dia a dia duen a terme aquests professionals. Accions com l'assistència a malalts crítics. incloent la seva valoració, estabilització mitjançant l'aplicació d'un tractament i el seu posterior trasllat al centre adient en les millors condicions possibles, són competències pròpies de les infermeres del SEM. La gran feina d'aquests professionals és amagada reiteradament.Com passa amb tot, però, el que no s’explica és com si no existís  i els espectadors quedaran amb la consciència que el que han vist és correcte i habitual. En aquesta ocasió, també des de la televisió pública, es perpetua la llosa de la invisibilització de les infermeres i infermers en l’imaginari de la ciutadania.

Les infermeres valorem les situacions de les persones, actuem segons el nostre judici clínic i bona praxis, informem a les persones i les famílies i a la comunitat amb els consells de salut pertinents en cada cas. Les nostres competències professionals són molt clares i disposem d'un coneixement molt més ampli que ens capacita per dur a terme accions molt més avançades en l'entorn de les emergències prehospitalàries.

Els tècnics realitzen una aportació que és imprescindibles en situacions d'emergència i el seu paper és especialment destacat en les unitats de Suport Vital Bàsic i les Unitats de SVAI. Però sí cal recordar que els TES, no disposen actualment de la competència reconeguda per realitzar certes actuacions pròpies de les infermeres com les que podem veure en aquest documental.

Són moltes les propostes i molts els requeriments que s’han fet al SEM des del COIB i des dels quatre col·legis catalans a través del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya per garantir una bona praxis. La darrera, el passat més de juliol que la que encara no hem obtingut cap resposta.

Apel·lem, un cop més, a la direcció del SEM a fi que prengui la responsabilitat d’esmenar aquesta situació.