Quina diferència hi ha entre la recepta electrònica de l’àmbit públic (SISCAT) i de l’àmbit privat?

El sistema de recepta electrònica de l'àmbit públic integra en temps real la informació tant de la prescripció com de la dispensació:

  • El sistema és transversal, és a dir, hi estan connectades en temps real totes les entitats del SISCAT i oficines de farmàcia. A més, és interoperable amb el Sistema Nacional de Salut (permet que les persones recullin la seva medicació a qualsevol oficina de farmàcia no només de Catalunya, sinó també de qualsevol altra Comunitat Autònoma)
  • El sistema disposa en temps real dels processos de prescripció i de dispensació de les persones ateses, independentment de l'entitat proveïdora on s'hagi prescrit, de qui l'hagi prescrit i de l'oficina de farmàcia que l'hagi dispensat
  • Tots els professionals de salut poden consultar en temps real -a través de les seves estacions clíniques- la informació de la prestació farmacèutica de la persona atesa, tant pel que fa a prescripció com de dispensació.
  • La persona atesa pot consultar i recuperar en tot moment el seu pla de medicació a través de La Meva Salut, que està actualitzada també en temps real.
  • La prescripció del tractament és per un període de temps (que pot arribar a ser d'1 any de vigència), el que permet reduir el nombre de visites burocràtiques als centres sanitaris pel que fa a la renovació de receptes.


D'altra banda, en l'àmbit de la privada cada entitat disposa o pot disposar d'un sistema de recepta electrònica propi:

  • La prescripció només la poden consultar els professionals del mateix centre (o entitat), és a dir, el sistema "no es parla" amb altres entitats de la privada ni amb les entitats del SISCAT ni amb les oficines de farmàcia.
  • Les professionals no emeten una prescripció per un temps determinat, sinó que fan receptes, que permeten la recollida d'un únic envàs a l'oficina de farmàcia.
  • El sistema facilita l'emissió de la recepta, evitant que la professional l'hagi de complimentar a mà, però en realitat es tracta d'una emissió de receptes manuals informatitzades i no d'un sistema de recepta electrònica pròpiament dit.

Estic treballant en una entitat privada, em serveix la targeta digital que actualment esteu emetent des del Col·legi per emetre receptes electròniques?

Les targetes digitals que actualment estem elaborant els col·legis de Catalunya estan vinculades al Sistema Integrat de Receptes Electròniques (SIRE), o sigui són targetes que la seva finalitat és poder emetre receptes electròniques en l'àmbit públic (empreses que formen part del SISCAT i que emeten receptes amb finançament públic).

En el cas de les empreses privades, les mateixes entitats han de decidir de quina manera les infermeres podeu emetre les receptes, si la recepta ha de ser manual (en format paper) o electrònic. Les targetes digitals han d'estar vinculades en el sistema informàtic de cada entitat. Per tant hauries d'adreçar-te als teus responsables i fer la consulta. Així i tot, és necessari disposar de l'acreditació per poder prescriure productes i medicaments des de qualsevol àmbit que estigueu exercint, tant sigui una entitat pública o privada o d'exercici lliure.

Quan es preveu que les infermeres que treballen en entitats del SISCAT puguin disposar de la targeta digital per emetre recepta electrònica?

Els col·legis ja estan preparats per emetre les targetes digitals. És cada entitat, un cop ha signat el conveni amb el col·legi corresponent, que planifica com fer aquest desplegament.

Té caducitat la targeta digital emesa pels col·legis?

És vigent durant tres anys. Entre 1 i 3 mesos abans de la data de caducitat, rebràs un correu electrònic notificant la data de caducitat i aquest mateix correu et permetrà fer la renovació en línia.

Qui assumeix el cost de la targeta digital en les empreses que formen part del SISCAT?

El cost d’emissió i manteniment de la targeta digital és a càrrec del proveïdor sol·licitant, és a dir, l’entitat on la infermera exerceix. El Col·legi corresponent assumeix el cost del suport (targeta) on s’insereix el certificat digital. 

Si canvio d’empresa i vaig a exercir en una altra entitat que també forma part del SISCAT, em serveix la mateixa targeta digital per emetre receptes electròniques?

No, l'entitat amb la qual treballaves ha de notificar al col·legi corresponent que estàs donada de baixa en aquesta empresa i el col·legi revocarà la targeta digital que ells t'havien sol·licitat. La nova entitat amb la qual inicies la teva relació laboral, serà la que haurà de sol·licitar la nova targeta digital al teu col·legi.

La targeta digital que permet fer receptes electròniques dins de l'entorn SISCAT, emès pels col·legis d'infermeres i infermeres de Catalunya, són vàlids per la resta de l'estat espanyol?

No, només és vàlida a Catalunya, ja que està vinculada al Sistema Integrat de Recepta Electrònica (SIRE).