31 de març de 2016
    El Conseller de Salut Antoni Comin, la Degana del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya Núria Cuxart i la Directora General d’Ordenació Professional i Regulació Sanitària, Neus Rams, han explicat avui 30 de març, les bases del preacord al que s’ha arribat per a la redacció d’un text que reguli la prescripció infermera a Catalunya. Aquest anunci s’ha realitzat avui després de la reunió del grup de treball de la prescripció infermera.
    El preacord consisteix en un consens sobre l’enfocament i les bases que han de constituir el text futur decret de la prescripció infermera i que, segons el Conseller, estarà llest ‘el més aviat possible’.

El preacord anunciat avui s’articula en base a tres eixos principals:

Reconeixement de la indicació autònoma infermera de fàrmacs i productes sanitaris no subjectes a prescripció mèdica infermera, sense la obligatorietat d’una acreditació.

- En el cas de la indicació col·laborativa de fàrmacs i productes sanitaris subjectes a prescripció mèdica, el preacord posa en valor els protocols i guies de pràctica clínica i assistencial – molts d’ells ja existents- i que ja preveuen aquesta situació.

- Creació d’una Comissió de Pràctica Assistencial que tindrà com a objectiu identificar àmbits d’interacció d’actuacions professionals entre infermeres i metges i de on és necessari disposar d’aquests protocols i garantir que es compleixen els criteris d’harmonització en l’ús i elaboració dels mateixos. Un marc de referència consensuat que servirà per millorar l’emparament legal de les infermeres i infermers catalans.

Aquesta comissió estarà integrada per l’AQuAS, en representació de Departament de Salut, el Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya, el Consell de Col·legis de Metges de Catalunya i amb la participació dels Consells de la professió infermera i mèdica.

La Degana del Consell de Col·legis, Núria Cuxart, s’ha mostrat "satisfeta" pels termes del preacord ja que aquest s’orienta cap a mesures que garanteixin la pràctica assistencial a Catalunya.  Per a Cuxart, aquest decret "pot tenir la virtut d’aproximar les decisions relacionades amb la prescripció infermera a on es produeix l’acte assistencial".

La Degana, en nom de les més de 50 entitats representatives de les infermeres catalanes unides en el marc de la Comissió de crisi de la prescripció infermera, ha recordat que les infermeres "no volem prescriure res que no ens toqui però sí allò que ens cal per a atendre les persones".

El Conseller Antoni Comín ha insistit en que el disseny d’aquest decret no té voluntat d’entrar en conflicte amb el Reial Decret sinó que "hem explorat les possibilitats d’interpretació del mateix dins del petit marge que el marc legal actual ens marca".

En quant als terminis per a l’aprovació del text, el Conseller no ha avançat una data concreta tot i que ha insistit en donar-li a aquesta qüestió màxima celeritat, tot i que la proposta entra ara en fase de negociació per al consens amb els professionals implicats en quant al text del decret, tant d’aspectes de desenvolupament com aspectes jurídics.

També et pot interessar:

Tot sobre la prescripció infermera