6 de juliol de 2005

El passat 6 de juliol, el Col·legi Oficial d'Infermeria de Barcelona i 10 altres col·legis professionals, es van constituir en el Fòrum Intercol·legial de la Gent Gran per treballar conjuntament i unificar criteris envers el maltractament a les persones grans.

Es tracta d’un problema del qual es tenen molt poques dades donada la dificultat de detecció dels casos i perquè sovint se silencien aquest tipus de situacions. Segons els estudis existents, entre un 4% i un 6% de les persones grans és víctima de maltractaments.

Aquest grup de treball intercol·legial té com a objectiu ser un punt de reflexió i opinió per contribuir a la sensibilització de l’administració, la societat civil i els mitjans de comunicació sobre aquesta qüestió. El grup, que està obert a tots els col·legis professionals que hi vulguin participar, vol fer especial atenció a les persones grans amb dependència.

Els professionals que hi hem participat som infermeres, metges, fisioterapeutes, pedagogs, treballadors socials, advocats, psicòlegs, periodistes, filòsofs, educadors socials, i politòlegs i sociòlegs.

La primera actuació del Fòrum Intercol·legial ha estat la signatura d’un manifest sobre l’abús i el maltractament a les persones grans. Entre altres actuacions, el document incideix en la necessitat de realitzar estudis sobre la situació actual per tenir-ne una radiografia real, garantir una protecció efectiva a les víctimes i crear una assistència específica d’atenció telefònica per a gent gran amb l’objectiu d’escoltar-la i orientar-la si es troba en una situació d’aquest tipus. A més, el manifest recull les causes dels maltractaments a les persones grans, així com aspectes que ha de tenir en compte qualsevol iniciativa per lluitar contra aquest problema.

Fòrum Intercol·legial de la Gent Gran