Infermeria Pediàtrica. Abordatge del menor amb TEA i/o TDAH - NOU
El període d'inscripció s'obrirà el 02/02
Període d'inscripció:
del dilluns 02 de febrer 2026 fins el diumenge 15 de febrer 2026
del dilluns 16 de març 2026 fins el dilluns 23 de març 2026
16 i 23/03/2026
de 10 a 14 hores
Import per a Col·legiades
16 €
Import per a No Col·legiades
48 €
Objectius
Objectiu general
Formar les infermeres de pediatria perquè reconeguin, comprenguin i apliquin de manera efectiva un abordatge integral en la detecció precoç de nens amb TEA i/o TDAH durant la consulta, utilitzant eines de cribratge adequades, establint una comunicació terapèutica efectiva i creant estratègies assistencials personalitzades que millorin l’atenció i el benestar dels infants i les seves famílies.
Objectius específics
Aplicar una entrevista clínica infantil per analitzar el desenvolupament del menor i els factors que l’influeixen, i elaborar un pla d’atenció infermera adequat que generi una relació de confiança amb el nen i la seva família.
Descriure i classificar els trastorns del neurodesenvolupament, amb especial atenció al Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) i al Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDAH), i identificar els signes i símptomes característics en les diferents etapes del desenvolupament infantil.
Detectar i comparar senyals d’alarma durant la consulta pediàtrica que puguin indicar un possible trastorn del neurodesenvolupament.
Conèixer i utilitzar adequadament tests i qüestionaris de cribratge per a la detecció precoç d’anomalies en el desenvolupament.
Establir criteris clars per a la derivació a serveis de salut mental infantil, avaluant quan és necessari un abordatge especialitzat i multidisciplinari
Aplicar estratègies d’intervenció infermera individualitzades en infants amb TEA i/o TDAH, utilitzant suports visuals i materials adaptats per millorar la comunicació i l’atenció segons l’edat i la gravetat de l’afectació.
Contingut
Valoració i desenvolupament infantil: entrevista clínica a la consulta infermera, Programa "Créixer amb salut", etapes del desenvolupament infantil. Trastorns del neurodesenvolupament; introducció general als trastorns del neurodesenvolupament. Indicadors precoços de: Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDAH), Discapacitat intel·lectual. Detecció i diagnòstic precoç: senyals d’alarma a través de vídeos i casos pràctics, materials, tests i qüestionaris de cribratge (TEA i TDAH), derivacions i recursos de salut mental infantojuvenil, casos pràctics (ex. Haizea Llevant). Atenció al menor amb TEA a la consulta: preparació de l’espai de la consulta pediàtrica, ús de suports visuals i sistemes bàsics de comunicació augmentativa, comunicació terapèutica amb el menor i la seva família, maneig de la conducta disruptiva a la consulta., creació d’un kit de regulació emocional.
Codi curs
056/2026
Docents
Gemma Batlle Colomina i Mònica Lobo Margarita, infermeres.
Comentaris
Es sol·licitarà l’acreditació al Consell Català de la Formació Continuada de les Professions Sanitàries