L’Educació per a la Salut dins l’entorn hospitalari NOU
El període d'inscripció s'obrirà el 26/01
Període d'inscripció:
del dilluns 26 de gener 2026 fins el diumenge 08 de febrer 2026
del divendres 06 de març 2026 fins el divendres 20 de març 2026
6, 13 i 20/03/2026
de 9,30 a 12,30 hores
Aules COIB
Import per a Col·legiades
18 €
Import per a No Col·legiades
54 €
Objectius
Objectiu general
Capacitar les infermeres per dissenyar, implementar i avaluar intervencions d’educació per a la salut estructurades i centrades en la persona i l’entorn hospitalari.
Objectius específics
Descriure els principis bàsics i models teòrics de l’educació per a la salut (model PRECEDE-PROCEED i model de les 8 etapes).
Aplicar tècniques de comunicació centrades en la persona utilitzant la finestra de Johari i altres estratègies relacionals.
Reconèixer els propis estils de lideratge i desenvolupar eines d’autolideratge aplicables a l’EpS.
Integrar coneixements i habilitats mitjançant dinàmiques pràctiques (escape room, role play, disseny d’intervencions).
Dissenyar una proposta pròpia d’intervenció educativa adaptada al context professional.
Contingut
Fonaments de l’Educació per a la Salut en l’entorn hospitalari: Definició i objectius. Diferències entre informació sanitària, consell i educació per a la salut. Importància de l’EpS com a competència infermera i valor afegit a la qualitat assistencial. Model PRECEDE–PROCEED: etapes, aplicabilitat i exemples en entorns hospitalaris. Model de les 8 etapes de l’EpS: anàlisi de necessitats, planificació, execució i avaluació. Identificació de barreres i facilitadors per implementar l’EpS a l’hospital.Bones pràctiques i experiències reeixides d’EpS a l’hospital.
Comunicació centrada en la persona aplicada a l’EpS Principis de la comunicació centrada en la persona: empatia, escolta activa i validació emocional. Finestra de Johari: autoconeixement i percepció externa. Estratègies per establir una relació terapèutica de confiança. Adaptació del llenguatge a diferents perfils i nivells de comprensió. Gestió de situacions difícils: resistència, manca d’interès, conflictes. Incorporació de la perspectiva de gènere i la diversitat cultural en la comunicació.
Autolideratge i lideratge aplicat a l’EpS Conceptes clau d’autolideratge en l’àmbit infermer. Models d’estils de lideratge i la seva relació amb la pràctica educativa. Estratègies per motivar-se i mantenir la implicació professional. Gestió del temps i organització de la tasca educativa en contextos amb alta càrrega assistencial. Aplicació del lideratge situacional a l’educació de la persona atesa i la família.
Codi curs
001/2026
Docents
Marta Llobet Ribas, infermera.
Comentaris
Es sol·licitarà l’acreditació al Consell Català de la Formació Continuada de les Professions Sanitàries