18 de gener de 2024

Cinc projectes d'infermeres de Barcelona estan entre els tretze amb més puntuació que han estat proclamats finalistes de la tercera edició dels Premis de Recerca del Consell General d'Infermeria. Gairebé 90 avaluadors independents han participat de manera desinteressada en aquesta selecció. Els guanyadors es coneixeran en un acte públic el pròxim 8 de febrer a la seu del CGE a Madrid.

Cinc projectes de Barcelona, finalistes dels III Premis de Recerca del CGE

Entre els finalistes, el jurat dels premis format per deu infermeres amb un recorregut professional de prestigi en àmbits com la docència, la gestió, l'assistència i la investigació triarà els sis guanyadors d'uns guardons que compten amb una dotació econòmica total de 55.000 euros. Entre els criteris de valoració s'ha tingut en compte el grau d'originalitat i innovació del projecte, la seva repercussió en els resultats de salut i impacte en la població, així com la qualitat cientificotècnica.

Foment de la investigació

Aquests premis reflecteixen el compromís per impulsar la investigació infermera del president del CGE, Florentino Pérez Raya, tal com queda de manifest als pressupostos anuals de la institució dels darrers anys, que inclouen partides per finançar l'Institut Espanyol d'Investigació Infermera, ajudes per a investigació als col·legis professionals i societats i associacions per a l'organització de jornades i esdeveniments científics, així com nombroses beques i ajuts a la investigació i elaboració de tesis doctorals. "Hem dedicat una partida global de més de dos milions d'euros anuals a fomentar la recerca i desenvolupar projectes científics i professionals amb l'objectiu d'aconseguir un avanç i desenvolupament més gran de totes les infermeres en cadascun dels seus àmbits competencials", afirma Pérez Raya .

Categories

Els premis compten amb diferents categories. Així, el primer bloc són subvencions per a la realització de projectes de recerca orientats a aconseguir beneficis i impacte en els resultats en salut relacionats amb la pràctica infermera a: Àmbit Hospitalari, Àmbit Familiar i Comunitari, i Altres Àmbits professionals. A això s'hi suma un premi específic per fomentar la investigació entre els infermers més joves, al qual han pogut optar aquells projectes l'investigador principal dels quals tingui menys de trenta-cinc anys, i un altre dedicat a la innovació infermera. Cadascun dels premis està dotat amb una subvenció de 10.000 €.

Finalment, també compten un premi dirigit a distingir la millor tesi doctoral que hagi estat llegida i defensada en els darrers cinc anys. En aquest cas, la dotació econòmica és de 5.000 €.

"Estem molt satisfets amb l'acolliment que ha tingut aquesta tercera edició. Els 115 projectes presentats demostren la clara aposta que tenen els nostres professionals per la recerca i per millorar contínuament la qualitat de l'atenció que presten a la població, sobretot perquè recordem que les infermeres no disposen d'hores per investigar, ho han de fer a costa de la seva vida personal", ha destacat Florentino Pérez Raya, president del CGE.

Per províncies, els finalistes estan molt repartits, tot i que Barcelona és la que compta amb més candidats, amb cinc propostes seleccionades. També hi ha finalistes d'Astúries, Cadis, Granada, Lleida, Madrid i Ourense.

Finalistes

A continuació, es relacionen els treballs finalistes de la III edició dels Premis de Recerca del Consell General d'Infermeria, així com la província de procedència de cada projecte, tenint en compte que la categoria d'altres àmbits, després de la deliberació del jurat, ha quedat deserta.

FINALISTES III EDICIÓ DELS PREMIS D'INVESTIGACIÓ DEL CONSELL GENERAL D'INFERMERIA

Àmbit Hospitalari:

• Laura Cabrera Jaime (Barcelona): Programa de millora de la infecció nosocomial en pacients hematològics mitjançant intervenció acció participant.
    • Blanca Collado González (Madrid): Cultura de seguretat dels professionals sanitaris de les urgències pediàtriques: estudi multicèntric.
    • Rosa Sala Corominas (Barcelona): Anàlisi de l'impacte de la Unitat Funcional de Neuro-Oncologia al pacient amb diagnòstic de glioma d'alt grau al llarg del procés assistencial.

Àmbit Familiar i Comunitari:

• Eva María Artigues Barberá (Lleida) Avaluació d´un programa d´intervenció en autoestima i imatge corporal durant l´adolescència proposat per un grup comunitari coparticipatiu: un estudi quasi-experimental
    • Francisco Llorca Colomer (València) Anàlisi del creixement i excés de pes a la població pediàtrica espanyola. Nous estàndards de creixement
    • Ruth Reinaldo Iriso (Navarra) Adherència al tractament farmacològic en pacients fràgils a Navarra

Àmbit Innovació:

• María González García (Astúries) CuboLab, un dispositiu de comunicació directa entre infermera i pacient
    • María Jesús Samaniego Ruiz (Granada) Efectivitat de l'índex dit del peu-braç per a la discriminació de malaltia arterial perifèrica en persones diabètiques

Àmbit Joves promeses

• Pablo Buck Sainz-Rozas (Barcelona) Millora de la qualitat del passi de torn infermer en hospitalització pediàtrica: estructuració i estandardització
    • Leticia Bueno Freire (Barcelona) Valoració de la dieta i estat nutricional dels pacients amb bronquièctasies no degudes a fibrosi quística i el seu impacte en la gravetat de la malaltia (NUTRI-BQ)
    • Mireia Solé Fernández ( Barcelona) Humanització a la Unitat de Cures Intensives Pediàtriques: experiència d'un programa de sortides a l'exterior

Millor tesi doctoral infermera