27 de març de 2017

Prop de 150 persones dels àmbits de recursos humans, la infermeria del treball, la prevenció i la promoció de la salut van acudir a la 3a edició de la Jornada d’Empresa Saludable organitzada conjuntament pel COIB, des de la vocalia d’Infermeria del Treball, la Fundació Infermeria i Societat i Premap Seguridad y Salud.

La 3a Jornada d’Empresa Saludable es consolida com un esdeveniment de referència per als professionals de la salut laboral

Arribats a consensos en l’edició anterior sobre què han de ser i fer les empreses saludables, la jornada d’enguany va esdevenir un espai de reflexió i propostes sobre la integració de la salut dels treballadors en d’altres polítiques, la cultura de la prevenció i l’aportació infermera en la protecció i promoció de la salut al lloc de treball. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix l'entorn de treball saludable com un "lloc on tots treballen units per assolir una visió conjunta de salut i benestar pels treballadors i la comunitat que proporciona a tots els membres de la força de treball condicions físiques, psicològiques, socials i organitzacionals que protegeixen i promouen la salut i la seguretat".

A través de participants de l’àmbit públic i privat, la jornada es va dividir en tres espais de debat per conèixer models de comunicació interna i salut a l’empresa, com són els ecosistemes saludables i com implicar els diferents agents clau de l’empresa i en conèixer casos d’estratègies i eines en promoció de la salut a l’empresa.  La integració de la salut dels treballadors amb altres polítiques de prevenció es van conèixer de primera mà, a la primera taula del matí, amb les experiències de la Diputació de Barcelona, Caixabank, Premap i TMB. De la mateixa manera, a la darrera taula de la tarda, SEAT i el Grupo Ferrer Internacional van donar a conèixer com personalitzen les iniciatives de promoció de la salut en funció del perfil dels seus empleats, cohesionant-los i comprometent-los amb el seu benestar i seguretat. En el mateix sentit i durant la sessió, es va posar de manifest la tasca que du a terme el Centre d’Innovació i Desenvolupament Infermer (IDIC) com a agent de canvi dins de la professió infermera.

Qüestions com el lideratge de les infermeres i infermers del treball per la promoció de la salut a les empreses i la dificultat que les empreses creguin en la seva preparació, l’aposta dels directius per invertir en la promoció de la salut i el benestar a les empreses i el gran repte dels ecosistemes hospitalaris per assolir els compromisos de l’empresa saludable van marcar també els continguts de la jornada.

“Ser una empresa saludable va més enllà de només semblar-ho”, va explicar Joan Conesa, vocal d’infermeria del treball al COIB, afegint que “cal posar-ho en pràctica i implicar també a tots els actors.” La presidenta de la Fundació Infermeria i Societat, Núria Cuxart, va posar de manifest el paper de les infermeres en la promoció i la gestió de la salut de les persones i va remarcar que són responsables, juntament amb el col·lectiu de professionals, de generar el bé per satisfer la necessitat social.

A la jornada es va fer entrega del 2n Premi Jornada Empresa Saludable a Sol Muñoz, consultora en organitzacions saludables i directora de l'IDIC del COIB.

En aquesta tercera edició de la jornada hi han participat diferents organitzacions i entitats que han aportat les seves visions i experteses sobre la temàtica, bé com a ponents o com a col·laboradors de la jornada. És el cas de la Diputació de Barcelona, CaixaBank, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Premap, SEAT, Foment del Treball, la Generalitat de Catalunya, ESADE, La Vanguardia i el Grupo Ferrer Internacional.