El COIB va acollir divendres 19 de gener un debat professional entre infermeres i infermers experts en llenguatges infermers. L’objectiu era debatre sobre els llenguatges infermers existents a Catalunya en el marc del projecte d’harmonització d’estàndards de cures infermeres (ARES) a l’Atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) i que suposa un canvi de llenguatge diagnòstic, el redisseny dels plans de cures i l’harmonització d’estàndards.

Infermeres expertes debaten en el COIB sobre l’ús del llenguatge ATIC en el projecte ARES a l’Atenció Primària

Davant les nombroses consultes expressades per infermeres i infermers en relació a la implementació del projecte ARES i l’impacte que suposa per la professió un canvi de llenguatge, el COIB ha impulsat la celebració d’aquest debat d’expertes. Un debat que han vist necessari la vocalia d’Infermeria Familiar i Comunitària del COIB, l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC) i les diferents societats científiques, col·legis infermers catalans i expertes en la qüestió d’escoles d’infermeria del país que han estat consultades per la corporació.
El projecte d’harmonització d’estàndards de cures infermeres (ARES) neix en el context del Pla Estratègic d’Infermeria d’Hospitals 2005-2009 de l’ICS, que va fixar el marc de referència que havia de guiar la prestació i cures als hospitals i que pretenia contribuir a fer visible l’impacte de les cures infermeres en els resultats clínics en les persones que s’atenen i en els resultats de productivitat dels seus centres. Un projecte que l’ICS es planteja aplicar a l’àmbit de l’atenció primària entenent que el canvi de llenguatge donarà resposta al que la infermera fa i permet l’elaboració del Pla de Cures Estandaritzat (PCE) representant-los a l’Estació Clínica d’Atenció Primària (ECAP) d’una manera més fàcil, facilitant el registre a les infermeres. El primer aspecte que s’ha volgut debatre doncs va entorn a l’oportunitat o conseqüències de canviar el llenguatge emprat fins ara.

Un debat d’alt nivell amb les expertes més reconegudes del país

El debat va comptar amb una àmplia exposició per part d’Eulàlia Juvé, autora de la terminologia ATIC com a llenguatge estandarditzat de les cures i que s’està utilitzant als vuit hospitals de l’ICS, i de Carme Espinosa, experta en la taxonomia NANDA. Espinosa és membre del Comitè de recerca i educació de Nanda-International i membre de la junta directiva d’aquesta organització.
Les dues infermeres expertes van donar resposta a les preguntes formulares per un grup d’expertes que van conduir amb les seves preguntes el debat sobre les avantatges i desavantatges d’implementar un canvi de llenguatge en l’àmbit de la primària així com les experiències recollides en l’àmbit hospitalari en el que l’ATIC s’utilitza des de fa deu anys. Les infermeres expertes participants han estat: Roser Cadena, Pilar Delgado, Maribel González, Rosalia Santesmases, Roser Pedret, Paqui Pérez i Rosa Rifà.

El debat, que serà transcrit en la seva totalitat ha de permetre l'elaboració d'un informe de recomanació en relació als possibles llenguatges que utilitzen o poden utilitzar les infermeres a Catalunya. L'acte va comptar amb observadors de diferents entitats que van tenir l’oportunitat d’aportar valoracions al final de l’acte. Hi han participat com a observadors infermeres i infermers de l’ICS, del propi COIB, de l’ENASPIC, de l’Oficina d’Estàndards de TicSalut, de l’Associació de Degans i/o Directors de Facultats i Escoles d'infermeria de Catalunya, Balears i Andorra (ADEIC), de l’Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (AIFiCC), de l’Associació Espanyola de Nomenclatura, Taxonomia i Diagnòstics d’Infermeria (AENTDE), de l’Associació d’Infermeria Comunitària (AEC), del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya i dels col·legis d’infermeres i infermers de Tarragona, Girona i Lleida.