1 de febrer de 2018

El Projecte Reset, un procés participatiu inèdit en el sí de la professió infermera i endegat pel COIB, s’ha tancat amb la presentació de resultats de 12 mesos de debat, aportacions i idees procedents de les prop de 700 infermeres i infermers de Barcelona que hi han participat. Un projecte que ha permès conèixer quins eixos estratègics les col·legiades i col·legiats desitgen prioritzar en l’esforç col·lectiu i amb el COIB per posicionar, projectar i desenvolupar la professió.

El Projecte Reset marca un abans i un després, tal i com va expressar el president del COIB Albert Tort en l’acte de presentació de resultats d’ahir 23 de gener. Mai les infermeres i infermers havien estat preguntats, convidats a formar part en un procés participatiu professional d’aquestes característiques.

Els resultats del projecte aboquen diferents conclusions. D’una banda, s’han detectat les idees clau que han estat el denominador comú del sentir i preocupació de les professionals: el lideratge, la cohesió, l’enfortiment, la imatge professional, l’aprofundiment del marc conceptual, la definició de les competències, la millora de les condicions laborals, la formació, la recerca, la millora de les relacions interpersonals i institucionals i tot allò que condueixi a garantir la qualitat de les cures infermeres. Unes idees clau sobre les que es van proposar accions a treballar en les que les infermeres estaven implicades, com a agents del canvi, en un 94% i el COIB en un 92%, sense oblidar la necessitat de reforçar i implicar agents clau com ara les institucions, el món gestor i l’acadèmic, entre d’altres.

En el camí de la transformació de les idees a les accions, les infermeres participants han expressat que se senten peces clau, en el seu dia a dia, però que també valoren la pertinença a un col·legi professional que es vol més fort i sobre el que s’han aportat aportacions en aquesta direcció. Conscients de les dificultats internes del propi col·lectiu i les que tenen les pròpies institucions en les que treballen, com per exemple l’hegemonia del model biomèdic, les participants han marcat amb les seves aportacions prioritats en línies de treball que han de servir de base en el COIB per a dissenyar un nou model de corporació i/o línies estratègiques consensuades amb el col·lectiu.

El Projecte Reset ha aflorat una clara demanda de consolidar i mantenir una cultura de diàleg en el sí del COIB. «Hem re-connectat amb allò que ens uneix», reflexionava el president de la corporació, «és un valor clau ja que sol ningú no fa res, hem d’estar disposats a treballar de manera constructiva, col·lectiva i engrescar a les companyes i companys a participar en aquesta cultura i això no es fa d’un dia per l’altre. Cal entrenament i estem en el camí correcte», va afegir. Aquesta demanda s’ha reflectit en l’alta satisfacció, en un 98%, sobre la iniciativa per part dels participants i el desig de continuïtat, expressat per un 96,5% .

Dotze mesos escoltant les infermeres a tot el territori

El Projecte Reset tanca amb un alt grau de satisfacció entre les infermeres participants i línies de treball marcades pel futur de la professióEl Projecte Reset es va iniciar fa 12 mesos i ha passat per diverses etapes. Una primera en què es van realitzar 52 cercles de diàleg virtuals  i presencials a diferents ciutats de la demarcació de Barcelona. La segona fase es va concentrar el procés en fer el diagnòstic participatiu i anàlisi de les més de 2.500 idees recollides – que al final de tot el procés va pujar fins a més de 3.700, de les que se’n van extreure els nou eixos de treball que van ser consensuats per les pròpies infermeres a finals d’any. La corporació va fer també el seu propi cercle de diàleg intern, amb els treballadors, com a espai de reflexió proactiva sobre el significat del projecte dins del COIB i com integrar les demanes de les col·legiades i el propi funcionament de la corporació. En el procés hi ha participat 690 persones de la demarcació de Barcelona, un 26% de les quals van repetir en diferents convocatòries.