25 de juny de 2010

La vicepresidenta i directora de Programes del Col·legi, Núria Cuxart, ha assegurat que la prescripció infermera pot ajudar a combatre l’excessiva medicalització del sistema de salut. “La infermera és una excel·lent gestora dels recursos i també una gran educadora per promoure un ús racional dels medicaments”, ha apuntat.

A banda de les facilitats que pot comportar pel propi sistema, les infermeres necessiten poder prescriure medicaments, productes sanitaris i també certes tècniques per garantir la seva pràctica professional. “La infermera té un marc de competències autònom i no s’ha de posar obstacles al seu desenvolupament”, segons Cuxart.

Cuxart va fer aquestes declaracions el passat 22 de juny, en una conferència que va pronunciar al Col·legi per informar sobre la prescripció infermera, després que el Congrés de diputats aprovés la modificació de la Llei del Medicament, que fins aleshores només reservava aquesta capacitat a metges i odontòlegs la Llei del Medicament, que fins aleshores només  reservava aquesta capacitat a metges i odontòlegs.

Amb aquesta modificació legislativa, s’estableix que les infermeres i infermers, de manera autònoma “podran indicar, utilitzar i autoritzar tots aquells medicaments no subjectes a prescripció mèdica i productes sanitaris, a través d’una ordre de dispensació”.

Actualment, els ciutadans ja poden adquirir lliurement aquests fàrmacs i productes a les farmàcies, però la prescripció infermera “aporta un valor afegit”, ja que és un professional qui indica i valora la utilització d’aquests medicaments, va assegurar Cuxart.

La normativa també estableix que en els casos de la prescripció que les infermeres hagin de fer de medicaments de prescripció mèdica, el Govern i les organitzacions col·legials de metges i d’infermeres hauran d’acordar uns protocols i unes guies per a la seva aplicació.

Decret que fixi les condicions de la prescripció.

Per tal de poder fer efectiva la regulació de la prescripció infermera, encara resta pendent l’elaboració d’aquests protocols i també es requereix de l’aprovació d’un futur decret que estableixi les condicions en què cadrà dur a terme aquesta prescripció i quin serà el paper de les comunitats autònomes.

També caldrà que les infermeres s’acreditin a través d’un curs de formació. El Consejo General de Enfermería, avançant-se a la publicació del futur decret, ja ha dissenyat un curs de 150 hores de formació semipresencial que en els propers mesos es començarà a oferir a través del Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona.